Kristianstadsbladet avslöjade 15 januari 2025 att AB Kristianstadsbyggen genom Boulevardfastigheter AB inte utfört en upphandling av Skanska som entreprenör för tillkomsten av Högskolan Kristianstads nya centralt belägna campus. ABK anser att det inte behövts. ABK anser sig enbart vara anbudsgivare och HKR den som upphandlat.
Upphandlingsmyndighetens jurist är av annan uppfattning.
För att få svar om ABK-bolaget gjort rätt eller inte har Sakpolitikerna 21 januari gjort en hemställan om prövning hos Förvaltningsrätten i Malmö. Vi har även vänt oss till Konkurrensverket för deras bedömning.
Vår skrivelse läser du här nedan!
”
Till Förvaltningsrätten i Malmö
Hemställan om
Prövning enligt Lagen om Offentlig upphandling och som konsekvens därav Konkurrenslagen om upphandlande av byggandet av nya Högskolan i Kristianstad gjorts lagligen korrekt
2025-01-21
Yrkande
Att rätten prövar om den av AB Kristianstadsbyggen/Boulevardfastigheter AB icke-utförda upphandlingen är i överensstämmelse med tillämpning av Lag (2016:1145) om offentlig upphandling och alltså gjorts enligt Principerna för offentlig upphandling och i övrigt är i harmoni med övriga påverkande lagrum för en korrekt upphandling.
Källor/referenser
Kristianstadsbladet 2025-01-15, artikel ”ABK upphandlade inte bygget av nya högskolan”. Bilaga 1-3
Rättslig status
Rättslig Status per dags dato är att laga kraft har inte vunnits för beslut i Kommunfullmäktige i Kristianstads kommun, som behandlade den 12 december 2023, § 281, ett ärende rubricerat ”Bildande av bolag samt borgensramar för Galleria Boulevard AB och Boulevardfastigheter AB”.
Kommunfullmäktiges beslut överklagades till Förvaltningsrätten i Malmö som beslutat i Dom 14031-23 att avslå överklagandet.
Domen är överklagad till Kammarrätten i Göteborg och är där pågående mål 7140-24, vilket inte ännu är avgjort.
Således har kommunfullmäktiges beslut 12 december 2023 december, inte vunnit laga kraft. Beslutet innefattade att
• Godkänna AB Kristianstadsbyggens förslag om bolagsbildning av Galleria Boulevard AB och Boulevardfastigheter AB.
• Godkänna Specialfastigheter i Kristianstad AB:s (SIKAB:s) Galleria
Boulevard AB:s förvärv av fastigheten Domus 2 i enlighet med förslaget.
• Borgens- och låneramar för Galleria Boulevard AB och Boulevardfastigheter AB fastställs enligt kommunledningskontorets tjänsteutlåtande 2023-11-24.
• Kommunfullmäktige beslutar att såsom för egen skuld ingå borgen för respektive bolags förpliktelser jämte därpå löpande ränta.
• Kristianstads kommunföretag AB ska tillsammans med AB Kristianstads-byggen ta fram en plan för fastighetens utveckling och potentiella framtida användningsområden.
• Paragrafen justeras omedelbart.
… laga kraft för kommunfullmäktiges beslut fortfarande saknas…
Slutsatsen är således att laga kraft för kommunfullmäktiges beslut fortfarande saknas för såväl bildandet av Galleria Boulevard AB, Boulevardfastigheter AB, förvärv av fastigheten Domus 2, borgens- och låneramar för ovannämnda bolag som planer och projektering av fastighetens framtid.
Som framgår av denna hemställan har, utan att laga kraft vunnits för kommunfullmäktige beslut, anbud/upphandling av bolagen och planering för fastighetens framtid gjorts – med väsentlig påverkan för kommunens ekonomiska förutsättningar! – och detta med politikernas goda minne.
Agerandet – Upphandling/anbud – har alltså ägt rum utan att varken Upphandlingslagen eller Konkurrenslagen/EU:s konkurrensdirektiv beaktats.
HKR har under ett antal år marknadsfört tanken och viljan om att få till stånd ett centralt beläget campus, ett högskoleområde, vilket bland annat skulle ge kortare väg för studerande som inte bor i Kristianstad.
Bakgrund
Kommunfullmäktige i Kristianstads kommun beslöt den 12 december 2023 att förvärva Galleria Boulevard, kvarter A och B, för att tillsammans med det tidigare förvärvade kvarter C bereda möjligheter för att för Högskolan Kristianstad, HKR, i Kristianstad city kunna erbjuda ett säte för ny placering av HKR.
Högskolan Kristianstad finns sedan 1995 i tidigare P6:s regementsbyggnader i stadsdelen Näsby cirka två km norr om Kristianstads centrum och Kristianstads Centralstation med dess resecentrum med tåg- och bussförbindelser.
HKR har under ett antal år marknadsfört tanken och viljan om att få till stånd ett centralt beläget campus, ett högskoleområde, vilket bland annat skulle ge kortare väg för studerande som inte bor i Kristianstad.
I en hyresvärdsupphandling för ett nytt campus ställer HKR som ett krav att placeringen av Högskolans nya bygge ska vara inom en radie av cirka 600 meter från Kristianstads centralstation – och på den östra sidan av Helge å.
Kristianstads kommun ser sig kallad att värna om HKR:s fortsatta utveckling i Kristianstad och deltar i hyresvärdsupphandlingen. Det kommunala bostadsbolaget AB Kristianstadsbyggen, ABK, anses vara lämpligt att bli ansvarig och hyresvärd för en cityplacerad HKR.
Vid kommunfullmäktige 12 december beslutas att ägardirektivet för ABK ska ändras utifrån att beslut också tas om bildandet av två nya dotterbolag: Galleria Boulevard AB och Boulevardfastigheter AB. Dessa bolag ska verka i enlighet med respektive företags likalydande fastställda Bolagsordning § 3, Verksamhetsföremål: ”Bolaget har till föremål för sin verksamhet att, inom Kristianstads kommun, förvärva, uppföra och förvalta fastigheter för kommersiella ändamål samt bedriva därmed förenlig verksamhet. Verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer.”
I § 4 beskrivs ”Ändamålet med bolagets verksamhet.” Här anges att det är att ”stärka kommunens attraktionskraft för näringslivsetableringar och bidra till utvecklingen av Kristianstads centrum samt att främja lokalförsörjningen i Kristianstads kommun.” och att ”Uthyrning av lokaler ska bedrivas på affärsmässig grund och syfta till att, med iakttagande av lokaliseringsprincipen, främja näringslivets utveckling inom kommunen.”
ABK:s nya dotterbolag bildas, kort uttryckt, nu i förstone för att ta hand om omvandlingen av Galleria Boulevard-fastigheten från sin nuvarande verksamhet till ett framtida högskoleområde med vad det kan innehålla och innebära.
21 december 2023 undertecknar Boulevardfastigheter AB och Skanska ett partneringskontrakt. I januari 2024 lämnar Boulevardfastigheter AB sitt anbud till HKR. När HKR:s upphandling av Boulevardfastigheter AB som genomförare av ett citycampus är klar bekräftas avtalet mellan Boulevardfastigheter AB och Skanska. Det sker i juni 2024.
Upphandlingslagen, frågor/reflektioner
Kan ett företag som ABK/Boulevardfastigheter AB väljer att hänvisa till i sitt anbud till HKR, som ett svar på en möjlighet i HKR:s begäran om att anbudsgivaren åberopa andra företags kapacitet för att bli kvalificerat, ses som att det är
- ABK/Boulevardfastigheter AB som är upphandlare?
- Partneringsföretaget, här Skanska, som upphandlare?
- ABK/Boulevardfastigheter AB och Skanska tillsammans som upphandlare?
- Högskolan Kristianstad som upphandlare?
Vilka roller har de här i sammanhanget inblandade parterna? Vi ser huvudsakligen tre parter:
• Högskolan Kristianstad, med målet att få tillgång till lokaler/område i Kristianstad City för att flytta verksamhet dit.
• HKR; att vara beställare av ett citycampus och på samma sätt som idag vara hyresgäst.
• ABK/Boulevardfastigheter AB, med målet att låta bygga, förvalta och hyra ut till HKR det som HKR enligt anbudsförfrågan önskar och ställer krav om.
• ABK/Boulevardfastigheter AB; att vara ägare till fastigheterna/campuset och vara den som betalar för dess tillkomst och förvaltning.
• ABK är hyresvärd åt HKR.
• Skanska; ska ansvara för att med ABK/Boulevardfastigheter AB som beställare bygga det campus som uppfyller de krav och önskemål som HKR ställt och som HKR och ABK/Boulevardfastigheter AB kommit överens om.
• Skanska; att vara ansvarig utförare av det som ABK/Boulevardfastigheter AB beställer.
Vi har svårt att se att det finns annan upphandlande myndighet – av fysiska produkter – än ABK/Boulevardfastigheter AB.
Vi har svårt att se att det finns annan upphandlande myndighet – av fysiska produkter – än ABK/Boulevardfastigheter AB. Det ska därför enligt vår mening vara ABK/Boulevardfastigheter AB som ansvarar för att göra den offentliga upphandling som till innehåll överensstämmer med HKR:s ställda krav och som följer Upphandlingslagen.
Någon offentlig upphandling av leverantör har uppenbart inte gjorts. Vi kan inte se att det i Upphandlingslagen finns något undantag att det företag som en anbudsgivare åberopar för dess kapaciteter ska anses vara tillräckliga och vara motiv för en offentlig upphandling – av dess tjänster – inte krävs.
Från ABK/Boulevardfastigheter AB:s sida motiveras att tiden var för kort för att göra en upphandling.
Resonemang, lagrum
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling anger i Kap 1. § 2 Offentlig upphandling:
2 § Denna lag gäller för upphandling som genomförs av en upphandlande myndighet (offentlig upphandling). Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt.
Boulevardfastigheter AB:s syfte stämmer in med när lagen ska tillämpas. Att tidsbrist skulle vara motiv för att upphandling inte görs finns inget stöd för i LoU 3 kap. Undantag från lagens tillämpningsområde.
ABK/Boulevardfastigheter AB har endast åberopat ett företag, Skanska, för dess företags kapaciteter – och genom partneringskontrakt i detta ärende alltså begränsat antalet anbudsgivare för projektet/byggentreprenaden till endast en och därigenom också konkurrensen. Med endast en möjlig genomförare/huvudentreprenör har möjligheten uteslutits att få offerter från flera företag. Risken är att Boulevardfastigheter AB betalar ett överpris för att skapa HKR:s citycampus. Risk finns också att diverse tillkommande kostnader ytterligare fördyrar projektet.
Genom att välja ”monopolanbud” – och inte göra en upphandling enligt lag kan ABK/Boulevardfastigheter AB anses ha gått förbi vad som sägs i Lou 4 Kap 1 Allmänna bestämmelser Principer för offentlig upphandling, §§ 1 och 2:
1 § Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet.
2 § En upphandling får inte utformas i syfte att undanta den från lagens tillämpningsområde och får inte heller utformas i syfte att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt.
I 6 kap. Upphandlingsförfaranden sägs i § 10 st 2: ”Det slutliga antalet anbud ska vara så stort att effektiv konkurrens uppnås, under förutsättning att det finns ett tillräckligt antal anbud eller lämpliga anbudssökande.”
Att vidare visa vad ABK/Boulevardfastigheter AB skulle beaktat vid en upphandling enligt Lag (2016:1145) om offentlig upphandling nyttar föga. Frågan är om den icke utförda upphandlingen av byggentreprenör kan anses laglig sett ur ett lagligt/formellt perspektiv?
För Sakpolitikerna, SAK
Åke Hultqvist
Ordförande
Garnvägen 10
296 92 Yngsjö
0707 35 42 42
Relaterade