När är ett ärende tillräckligt berett enligt Vallagen?

Räcker det som Valnämndens presidium gjort när det gäller Sakpolitikernas medborgarförslag om att göra Kristianstads kommun till en valkrets? Alltså inget som kan ses som ens ett seriöst försök till beredning!

För att få svar har SAK begärt en laglighetsprövning av beslutet om avslag hos Förvaltningsrätten. Som bilagor har bifogats elva seriösa exempel på andra kommuners beredningar i motsvarande ärende.

Hemställan lämnades in till Förvaltningsrätten i Malmö 23 maj 2025. Det finns att läsa här!

Medborgarförslag

Hemställan om

Laglighetsprövning enligt kommunallagen gällande kommunfullmäktiges i Kristianstad beslut 2025 05 06 angående Medborgarförslag – Gör Kristianstads kommun till en valkrets

Gäller

Ärende 11, sidorna 325 – 349, diarienummer 2024/1473, i KALLELSE MED FÖREDRAGNINGSLISTA till Kommunfullmäktige i Kristianstads kommun

Kristianstads kommuns valdistriktsindelning, Sammanträdesprotokoll sid 21-22, Änr KS 2025/382, 2025-05-14

Yrkande

1.

att rätten med stöd av 5 kap 26 § kommunallagen (2017:725) undanröjer kommunfullmäktiges beslut i rubricerat ärende

2.

att rätten beslutar att Länsstyrelsen Skåne måste bordlägga kommunens kommande begäran och invänta det slutliga beslutet av Förvaltningsrättens laglighetsprövning enligt Yrkande 1 innan det beslut som kommunstyrelsen tagit 2025-05-14 (se bilagt protokoll) med föreslag till kommunfullmäktige att ”Föreslå Länsstyrelsen Skåne att fastställa valkretsindelningen enligt valkansliets tjänsteutlåtande.”

Grunder för upphävande av beslut

Ett beslut som förändrar antalet valkretsar i en kommun torde betraktas som en så påverkande åtgärd att den är att bedöma som ”av principiell beskaffenhet eller av annars större vikt för kommunen” enligt 5 kap 1 § KL.

Av detta följer att kommunfullmäktige ska besluta i ärendet, vilket visserligen skett, men enligt vår tolkning av kommunallagen – 5 kap 26 § KL – inte på korrekt sätt. Ärendet, medborgarförslagets konsekvenser, har inte av kommunen beretts i härför avsedd laglig ordning.

Ärendets gång

Kommunfullmäktige hänvisade 4 februari 2025 medborgarförslaget till Valnämnden. Här agerade valnämndens presidium och enligt protokoll föreslog 18 februari 2025 de två presidiepersonerna ”Efter att ha vägt argumenten för och emot medborgarförslaget…” valnämnden att föreslå kommunstyrelsen att föreslå komunfullmäktige att avslå medborgarförslaget.

Vilka argument som de haft som ”vägt för och emot” framgår inte. Ej heller om diskussion förekommit i valnämnden eller inte.

Under rubrik Sammanfattning framhåller de dock att ”En valkrets kan försvaga det politiska mandatet och riskera instabilitet i den ekonomiska hushållningen på både kort och lång sikt.”

Vad presidiets slutsats grundas på framgår inte. Valnämndens ledamöter, kommunstyrelsens ledamöter och kommunfullmäktiges ledamöter får alltså inför beslut inte någon förklarande eller vederhäftig information eller kunskap om på vilket sätt valnämnden hävdar att det politiska mandatet försvagas.

De får också förlita sig på slutsatsen att övergång till en valkrets skulle, enligt presidiets insikter, ”riskera instabilitet i den ekonomiska hushållningen på både kort och lång sikt”.

Det är en varning som – även om den inte preciseras – torde vara tillräckligt för att låta bereda ärendet enligt konstens alla regler: Kommunens ekonomi hotas allvarligt och varaktigt om två valkretsar blir en!


Hur har andra kommuner gjort?

I kommuner som haft två eller fler valkretsar och valt att gå över till en för kommunen gemensam valkrets har beredning av mer omfattande slag gjorts. Detta har skett oavsett om initiativet, förslaget, kommit genom motion, medborgarförslag eller på annat sätt.

Beredningen har till syfte att säkerställa att ett beslut i ett ärende fattas på ett korrekt och välgrundat sätt och med hänsyn till relevant information och åsikter.

I ärende där valkretsars antal behandlats har vanligen utredning och analys utgjort grund. En kommunal tjänsteperson, vanligen, har fått i uppdrag att samla in nödvändig information och analysera de faktiska och juridiska förutsättningarna.

”I kommuner som bedömt att förslag om att minska antalet valkretsar är av den digniteten att de enligt kommunallagen ska seriöst beredas har ett gediget, genomarbetat underlag tagits fram…

Ett nästa steg är att sammanställa ett beslutsunderlag, en tjänsteskrivelse, där ärendet presenteras och där förslag till beslut ges. 

I de utredningar med beslutsunderlag vi läst citeras ibland kommunallagens syfte med införande av småpartispärr och lagstiftarnas argument för och emot.

Några kommuner har i sina utredningar jämfört utfallen i ett eller två av de senaste valen för att jämföra om och i så fall hur mandatfördelningen skiljer sig åt om kommunen behåller sina två eller fler valkretsar och har utjämningsmandat eller gör kommunen till en enda valkrets.


”Om så,
ser vi det som en skymf mot kommunallag och ett hot mot demokratin.”

Resultaten av simuleringarna har i vissa fall blivit desamma. I andra skiljer sig mandatfördelning åt med något mandat. En övergång till en valkrets är sett till mandatfördelningen marginell.

I kommuner som bedömt att förslag om att minska antalet valkretsar är av den digniteten att de enligt kommunallagen ska seriöst beredas har ett gediget, genomarbetat underlag tagits fram. Ledamöterna har då fått möjlighet att sätta sig in i materialet och utifrån detta själva bedöma och utvärdera vad som talar för respektive emot en förändring av antalet mandat. Det har också lett till diskussioner i såväl kommunstyrelse som kommunfullmäktige.

Frågan är om alla dessa grundligt utredande kommuner missförstått kravet på beredning? Eller har de gjort sitt i ansvar för kommunen, dess invånare och för de beslutande församlingarna?

I jämförelse med andra kommuners beredningar har vi svårt att se att de uppgifter som valnämndens presidium i Kristianstads kommun kommit med ska vara tillräckligt för att ärendet där ska anses vara berett välgrundat och med relevant information.

Om så, ser vi det som en skymf mot kommunallag och ett hot mot demokratin.



Undertecknade yrkar således

att kommunfullmäktigebeslutet i Ärende 11, sidorna 325 – 349, diarienummer 2024/1473 den 6 maj 2025 upphävs enligt ovan och att kommunstyrelsens förslag 14 maj 2025 till beslut i kommunfullmäktige om att föreslå Länsstyrelsen Skåne om fastställande av valkretsindelning inte ska äga giltighet innan målet slutligt prövats och att Vallagen respekteras kring förändrade valkretsbeslut.

För Sakpolitikerna, SAK

Åke Hultqvist

Ordförande

Bilagor

Kristianstads kommun

Protokoll kf 6 maj 2025 Kristianstads kommun, utdrag sid 325-349.pdf

Protokoll ks Kristianstad 20250514, sid 21-22.pdf, utdrag

Beredningar, andra kommuner

Borlänge Ks 2017, motion valkretsar.pdf,  utdrag protokoll 2017-05-30, sid 1-4

Antal valkretsar inom Karlstads kommun (tjänsteyttrande).pdf

Utredning om valkretsindelning0 Hässleholm.pdf,         2017-03-31

Kommunstyrelseförvaltningens tjänsteskrivel se 2017-04-11  Järfälla kommun

VDN0009-16 Motion Indelning valkretsar 2018 Falu kommun.pdf

Tjänsteutlåtande, KS, Valkretsindelning i Huddinge kommun.docx

5 Tjänsteskrivelse valkretsar,  Halmstads kommun.pdf

233 2017 Valkretsindelning  Helsingborgs kommun.pub.pdf

Kf 2021-05-27   110 Förslag på antal valkretsar för Jönköpings kommun.pdf

KK21_169 Indelning i valkretsar och valdistrikt samt fastställande av antalet kommunfullmäktige-ledamöter och ersättare inför 2022 års allmänna val(1310951) (0) Nyköping.pdf

KS2016.0396-1 VLN § 4_16 Förändring valkretsindelning Skövde kommun 395238_1_1.pdf

Share This