Åhusbryggan är en av Åhus största nutida och mest fotograferade attraktioner. Den invigdes 1998, ett år före Åhus 850-årsjubileum. 

Bakgrund – att läsa om du vill veta mer

Åhuspartiet – som numera heter Sakpolitikerna – hade med förslaget om Badbryggor från Täppetstranden i programÅhuspartiet Nr 2 Augusti 1994. Då ville Åhuspartiet, Åå, ha två bryggor. En från Badgarderoben och en i Fädriftens förlängning. ”Badbryggorna kan förslagsvis sektionsvis sponsras av företag och enskilda.”

Efter att ha fått två mandat i kommunfullmäktigevalet 1994 lämnade Åå, in en motion 7 december: ”Ang anordningar för mer tillgängliga fribad”. Partiet fick avslag på motionen. Kommunfullmäktiges ordförande Lars-Erik Bengtsson, S, förklarade i kf-debatt att ”Det behövs ingen badbrygga i Åhus”.

Då tog motionslöparföreningen Kronoskogens Motionärer över frågan och samlade in pengar till det som skulle bli Åhusbryggan. Bryggan lämnades över som en gåva till Kristianstads kommun midsommardagen 1998 inför en publik på över 5 000 personer. Mottagare var Lars-Erik Bengtsson, som fick inviga den. Bengtsson deltog som talare då Åhusbryggans firade 10- respektive 20-årsjubileum. Vid dessa tillfällen uttryckte han uppskattande hur bra och välkommen Åhusbryggan var.

I samband med Åhus 850-årsjubileum var ett besök och en promenad på den 200 meter långa Åhusbryggan en del under kungaparets uppvaktning av orten 1 juni 1999.